De onderhandelingen vinden plaats achter gesloten deuren. Maatschappelijke organisaties wijzen erop dat zij betrokken zijn bij het bestrijden van pandemieën en dat hun deskundigheid niet opzij geschoven zou moeten worden.
Naast maatschappelijke organisaties drong ook het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de mensenrechten (OHCHR) er bij de intergouvernementele onderhandelingscommissie op aan om het maatschappelijk middenveld te betrekken bij het opstellen van het verdrag en zei dat "we een succesvol voorbeeld hebben van dat soort deelname aan de ontwikkeling van het Verdrag inzake de rechten van de mens van personen met een handicap".
De OHCHR benadrukte de belangrijke rol van maatschappelijke organisaties bij het "oplossen van moeilijke kwesties en het identificeren van prioriteiten", met name tijdens pandemieën en andere crises.
De farmaceutische industrie is tegen het opschorten van octrooien en andere intellectuele eigendomsrechten tijdens een pandemie. Reuters:
"Het 'akkoord' moet voortbouwen op de sterke punten van de particuliere sector voor innovatieve R&D, snelle productieopschaling en distributie, die is gebouwd op een robuust intellectueel eigendomssysteem", zegt Thomas Cueni, directeur-generaal van de International Federation of Pharmaceutical Manufacturers and Associations.
Een eenvoudig en krachtig standpunt, zelfzuchtig, maar niet overtuigend: snelle productieopschaling en verspreiding zijn niet afhankelijk van intellectuele eigendomsrechten. Het afschermen van kennis kan doorbraken juist in de weg staan. James Love (KEI) geeft aan dat overheden samenwerking kunnen stimuleren:
"De bepalingen over transparantie en billijkheid zijn indrukwekkend", zei Love, "maar ik denk dat onderhandelaars meer werk moeten doen om stimulansen te creëren voor overheden en anderen om zowel te investeren als technologieën te delen".
Een begrip dat vaak terugkeert in analyses is "equity". Het gaat hier om eerlijke en billijke behandeling van iedereen.
In het openbare gedeelte van de vierde bijeenkomst van de intergouvernementele onderhandelingscommissie gaf Ellen 't Hoen, Medicines Law & Policy, aan wat er nodig is om het verdrag een betekenisvolle bijdrage te laten leveren aan het bestrijden van pandemieën. Het verdrag moet verder gaan dan zwakke inspanningsverplichtingen, en bepalingen bevatten over adequate financiering, het delen en licentiëren van intellectueel eigendom, data en knowhow van mede door de overheid gefinancierde innovaties, het delen van kennis tijdens een pandemie, en regionale productiecapaciteit. Openheid is hiervoor essentieel.
Haar bijdrage is te lezen als een samenvatting van een (uitstekend) artikel van een internationale expertgroep over de potentie van een pandemieverdrag.
Volledig gebruikmaken van de vrijheid die het TRIPS verdrag openlaat kan belangrijk zijn voor de volksgezondheid. De EU, VS, Canada, en andere landen hebben echter eerder al toegezegd geen onder dwanglicentie geproduceerde vaccins en geneesmiddelen te zullen importeren. Maatschappelijke organisaties vroegen deze landen deze beslissing te herzien.
Deze kwestie komt in het nulontwerp terug. KEI wijst op het belang van artikel 7.4 B van het nulontwerp, dat zegt dat WTO leden volledig gebruik zullen maken van de vrijheid die wordt geboden in het TRIPS verdrag, inclusief die erkend is in de Doha Verklaring.
Dit moet dan ook lokaal geïmplementeerd worden. Health Policy Watch:
"Partijen moeten ook worden verplicht om nationale wetten te herzien en aan te passen om ervoor te zorgen dat er voldoende uitzonderingen zijn op exclusieve rechten en intellectueel eigendom om te reageren op een pandemie", voegde KEI toe.
Het nulontwerp stelt voor om de WHO toegang te geven tot 20% van de productie van veilige, doeltreffende en effectieve pandemiegerelateerde producten, waaronder diagnostiek, vaccins, persoonlijke beschermingsmiddelen en therapieën, om een billijke verdeling mogelijk te maken, met name voor ontwikkelingslanden. James Love (KEI) zei dat dat "onvoldoende" is.
"Het zal me verbazen als het voorstel van 20 procent het haalt, maar het lijkt redelijk, zelfs ontoereikend, gezien het feit dat slechts 10 procent een donatie is en de andere 10 procent een prijsgereguleerde verkoop."
Voor een uitgebreide kritische analyse van Third World Network, zie: WHO: Zero Draft of the pandemic instrument creates an "illusion" of equity.